Al present libre apelat lucidari dona a entendre causas mervilhosas et subtilas.
Un incunable montpelhieirenc, probablament editat a Tolosa e escrich a bèles uòlhs vesents en lengatge d'enlai, a atirat l'atencion dels letrats. Es una version en òc de l'"Elucidarium sive dialogus de summa totius christianae theologiae" d'Onorat d'Autun (Honorius Augustodunensis), escolan de Sant Alsèlm de Cantorbèri defuntat en 1143. L'Elucidarium es estat un best seller de l'edat majana e es d'un grand interés per se far una idèa de la pensada dels letrats d'aquel temps. Al sègle XIV lo teologian dominican e visionari mistic catalan Nicolas Eimeric donèt una critica majora d'aquel classic. Aitanben son succès contunhèt, fòra de l'esfèra dels teologians de renom, en mitan laïc e popular. Es alavètz que ne trobam de versions occitanas, coma n' aguèt dins quasi totes los lengatges vernaculars dau temps. E quand l'imprimariá apareguèt, s'editèt tant e mai. L'exemplar conservat a Montpelhièr dins lo fons de la societat Arqueologica cabís pas que uòch paginas. Ne trobaretz un estudi detalhat in « MONTPELLIER, ESPACE ET TEXTES OCCITANS » Numerò tematic de la Revista de las Lengas Romanas 1985, LXXXIX N°1 p 29-50 (edicion per Francés Pic).
Ne retene un testimòni preciós dau lengatge dau sègle XV (lo libre datariá de 1501). Una lenga en perfièch estat, la qu'Alibèrt trabalhèt a nos far retrobar! De mai, aquela vision d'un mond emplit de simbòls, d'àngels e de demònis se legís coma un vertadièr poèma... Enfin, l'anóncia d'unes capítols fantastics es atrasenta? Nos plantejariá dins l'univèrs de Tolkien! Sabètz d'autres tèxtes d'òc ont se tracha de gobelins? Miratz aiçò :
De las fadas. Dels guobelins.Faitilhèras. Dels sontges. (...) Et tanben de l‘ antechrist et dels morts.
Malurosament aqueles capítols i son pas... Una edicion d'un manescrich mai complet e d'un estil pro semblant es estada publicada per Georges Reynaud dins la "Revue des langues romanes / publ. par la Société pour l'étude des langues romanes " 1889. 1. Sér. 4. T. 3 - T. 33, pp 217-250 e 309-357. N'i a 80 paginas. Es lo manescrich 162 de la bibliotèca d'Inguimbèrt a Carpentràs. Es tanben de bòn legir. Lo lengatge n'es pas estat estudiat per de lingüistas, per tant qu'o sàpia, mas es provençau o lengadocian, de pro bòna mena. Aitanben i tròbe pas las fadas, fachilièiras e gobelins...
l'incunable montpelhieirenc: d'occitan estampat, en grafia perfiècha!
(O normalizam leugièirament per que se
legiga milhor)
Al
present libre apelat lucidari dòna a entendre causas mervilhosas et subtilas.
-
Las
qualas, demanda l’enfant a son mèstre ?
-
Quina causa es dieu, ont èra dieu abans que fes lo monde. D’ont ven la plòja:
Com se engendra lo troneire. De las fadas. Dels guobelins.
Faitilhèras. Dels sontges. Coma se deu hòm confessar et de
qui. Com vendrà l’antecrist. Del grand jutjament de dieu. Et
plusors autras causas ben utilas et profitablas.
… A parlar de noblessa
espirituala : ela es la plus,
granda noblessa que sia : et que l’òme puesca
aver, çò es de aver son còr & son afeccion a son creator et de aver
conoissença d’el et de sas
ordenanças. Com es per que el fec los àngels, l’òme et la femna, mariatge,
paradís et infèrn : et ont els son: et per qué el volguèt nàisser de la vèrges
Maria. Et qué significan sos faits et sas òbras. Et tanben de l‘ antecrist
et dels mòrts. Et com se deu òm confessar : et de qué ? Ara demandem de
aquestas causas com fa lo disciple que demanda a son mèstre : et lo mèstre
respon a sas demandas.
-
Mèstre,
quina causa es dieu ?
-
Mon
enfant çò es una causa espirituala en que es tota dignitat et tota perfertion
que es tot poissant & tot
sabent et tot jorn durarà sens fin et sens començamen d’autre. Et
non pòt èsser mesurat ni comprés d’òme : et es plus bèl que tota
autra creatura : tan que degun no poiria se sasiar de lo véser : et sa beutat
no poiria èsser estimada : ni sa digna poissança no poiria èstre compresa de
degun entendement tant es granda et si es plen de tota bontat, pietat et
infinida misericòrdia.
-
Mèstre pot èsser si non un dieu?
-
Mon enfant,
non, car se i aja plusors dieus quascun seria tot poissant et lavetz
poirian far causas contràrias l’un a l’autre,
que es contra natura divina : si que non pòt èsser si non que una
substancia et una esséncia divina que es principala causa efficienta de totas
causas: et es lo sobiran ben al qual tot còr desira de avenir, loquaI
entendement uman no pòt comprendre ne imaginar.
-
Mèstre perqué es dieu apelat paire ?
-
Mon enfant, per çò que l’engendrament
apperten al paire principalament pus que a la maire, &
per io hom deu atribuir a dieu la plus principala part.
-
Mèstre perqué non apelam nos la
segonda persona de la trinitat tanben filha coma filh ?
-
Mon enfant, per çò que lo filh es de
plus vigorosa natura et per çò que dieu prenguèt natura umana en forma de òme
et non pas de femna.
-Mèstre
per que nos es appelat lo sanct esperit filh del paire et del filh, et
que lo filh fos appelat maire. Mon enfant per çò que el procedís, et descend
autant principalament de l’un coma de l’autre.
-
Mèstre ont era dieu davant que el fes
lo monde
-
Mon
enfant el non èra en degun lòc corporal : car deguna causa no, era sinon que
el, et el èra en el meteis paire et filh et sanct esperit en una medissa esséncia.
-
Mèstre ont es el mantenent ?
-
Mon
enfant dieu non ocupa
pont de lòc, mas sa poissança infinida es per tot car el govèrna las causas
que son en orient & las que son en occident: et generalmen totas
causas que son en tot lo
universal monde et per çò ditz òm que el es en tots temps, et en tots lòcs,
et en totas causas.
-
Mèstre, sap dieu totas causas ?.
-
Mon enfant, òc, verament: car ensí
que el es tot poissant et tanben es
tot sabent et tot vesent.
-
Mèstre en quala maniera fec dieu los
àngels ?
-
Mon enfant,
el los fec bèls et reluisents : et sens còrps et plens de mervelhosas
bontats et sages et per èsser principals ministres:
- Mèstre com pequeguen los àngels que
dieu avia faits. Mon enfant els no rendeguen pas gràcias a dieu de la granda gràcia
et sobeirana beutat que el les avia donada : mas se’n ergulhesiguen en
mesconoissent lor creator .
- Mèstre com les ne prenguec. Mon
enfan los plus grands et principals mèstres d’els tombeguen en infèrn et los
autres son demoratz entre nos & los autres en l’aire.
-
Mèstre per que no tombeguen els tots
en infern ?
-
Mon
enfant, per çò que pequeguen pus
fòrt los uns que los autres.
- Mèstre per que no los resemec nòstre
senhor coma los òmes. Mon enfant,
per çò que los àngels son
de plus fòrta materia et sens còrps et pequegue
de lor pròpria volontat et malícia sens deguna tentacion de autre. La
natura angelica se convertís tan solament una vegada a ben o a mal et quand ela
es convertida una vegada a un no se
pòt convertir a l’autra per que
els no agueran fait ben.
-
Mèstre per que dieu no los fec que no
poguessan pecar ?
-
Mon enfant per çò
que per lor merit els aguessan
gràcia et glòria
perdurabla en paradís.
-
Mèstre pus que dieu sabia que els pecarian
per que los fec el
- Mon enfant,
per destinar los bons dels malvats
et a fin que los bons sian plus confermats en bontat
coma lo pintre que mescla lo negre et autras malvadas colors entre las bèlas
per las far mostrar plus bèlas.
Et en aquesta manièra sufrís dieu los malvats
entre los bons. Et tanben a faits dieu los diables per
executar et per punir los malvats et miserables pecadors de aquest monde
et a fait paradís et los àngels per
glorificar los bons.
-
Mèstre, saben los diables totas causas ?
-
Mon
enfant, de tant que lor
natura es plus espirituala que natura
de òme : de tant son els plus subjetz et plus satges et
saben totas causas passadas et presentas. Et de las
causas a venir no saben res si non que per alcunas
congecturas : coma del
defalhiment de la luna et de tals semblables,
mas dels pensaments de l’òme no
saben res
sinon dieu tant solament.
-
Mèstre poden
els far çò que els
volen ?
-
Mon enfant
els no volen far negun be, mas els poden far belcòp
de mal non pas tan que els voldrian, mas çò
que dieu lor sufrís et permet.
- Mèstre los bons angels poden
els pecar
- Mon
enfant, quand los malvats àngels tombeguen de paradís per
lor peccat los bons foguen talament confermats en ben
que jamais despuèis no aguen volontat de mal far.
-
Mèstre , saben els totas causas &
poden far tot ?
Mon
enfant els saben totas causas com
ieu te dic mantenent dels malvats angels que fan totas causas al voler et
comandamen de dieu, car autramen contra lo voler
de dieu els no poden res far.
-
Mèstre per
que fec dieu òme et femna. Mon enfant per le conóisser et amar &
per ne emplir paradís & per
los metre als lòcs dels malvats àngels en paradís los quals els han perdut
per lor maldit erguèlh et mesconoissença.
-
Mèstre de qué fec dieu l’òme
et la femna ?
-
Mon enfant, los fec del limon de la
tèrra. Et sàpias mon enfant que lo còrps uman es de quatre elements, çò es
la tèrra, l’aiga, l’aire et lo fòc. Si que la carn respon a la tèrra, lo
sang a l’aiga, la lena a a l’aire &
la color naturala al fòc Et sàpias mon enfant que l’òme es fait a la semblança
del monde, car coma lo cèl a dos grands luminaris coma es lo solelh et
la luna, tanben l’òme a dos
grans luminaris en son cap que son los dos uèlhs. Et coma al cèl
a sèt planetas, tanben l’òme a
sept traucz en son cap. Et
coma la mar recept totas causas ensi tambe 10
ve n tre recep totas causas necessàrias a la vida de l’òm e. Et los
òsses responden a la duritat de las pèiras et parelhament
las onglas. Et als arbres responden
los membres del còrps
et a las èrbas, los pels. Et sàpias
mon enfant que lo còrps de l’òme
no es autra causa sinon que un arbre renversat, avent
las rasics devèrs lo cèl.
Si que las rasics son los pels & lo
còrps es tronc et los braces et
cambas son las brancha, laquala causa significa que nos devèm
tots èsser enracinats envèrs lo cèl en l’amor de nòstre creator et
redemptor Jèsus-Crist.
- Mèstre perqué foc faita la femna de
la còsta de Adam plus tòst
que de autra part. Mon enfant si la
femna fos estada faita de la plus
nauta partida de l’òme ela ne fora estada tròp ergulhosa et aguera mespresat l’òme
et si ela fos estada faita de la plus bassa
partida l’òme l’aguera tròp mespresada, per çò es estada formada del mièg
lòc per que l’òme la tenga per sa companhia.
-Mèstre de
qué fec dieu l’arma de
l’òme o de la femna.
-Mon
enfant el la fec a la semblança, car l’arma es una
substància espirituala avent entendement, volontat et
remembrança.
-
Mèstre fec dieu l’òme et la femna de sas pròpias mans ?
-
Mon
enfant sàpias que el los fec tan solament de son entendement et volontat.
-Mèstre per que fec dieu l’òme
de tan vila matèria ?
-Mon
enfant afin que el ne sia plus umble et afin que
le diable ne sia plus confús, vesent l’òme fait de tant
vila matéria èstre en paradís dont el es tombat per son erguèlh.
-Mèstre per que fec dieu las bèstias ?
-Mon
enfant dieu a fait las bònas bèstias afin que l’òme
se n’ajudés & servís a son
besonh & a faitas las malvadas
& et maichantas per abatre l’erguelh de l’òme , car quant elas i nosen el
pòt ben pensar que ben es petita causa que de si quand el no les pòt
resistir : et tanben son faitas plusors bèstias per
nos donar bon exemple de viure : car las formigas et
las iranhas que totjorn trabalhan en lors operacions
a l’exemple de las qualas nos devèm tot jorn trabalhar