Joan Maria Petit (1941-2020)
Joan-Maria Petit me
disiá aquela pontannada sus la riba de l’abís, ont se profetizava que nòstra
lenga e nòstra civilizacion s’anavan avencar sens escapa e per sempre. La
França aviá retrobat amb de Gaulle sa fiertat e sa prosperitat e se podiá pas
que siá res mai que una e indivisibla e de segur bailejada de dempuòi París. E
qu’a sa periferia i aguèsse quicòm mai, èra inconcebable.
Èran un pichon rodelet
de baugs que tenián targa sens tròp saupre ont aquò los aduiriá. Benlèu enluòc.
Lo temps que Bernat Manciet e Max Roqueta assetats cotria dins un carri dins
las colonas de Tarn a un acamp de l’IEO se demandavan de qu’avendriá de
l’occitanisme se lo carri mancava un reviron e tombava dins la combassa.
« Se lo carri tomba, i a pas pus d’Occitania », disián. E i aviá pas
res de mai verai.
Es dins aquela
pontannada adonc que Joan-Maria Petit èra dintrat en occitanisme. Per la
pichona pòrta : passèt en 1959 l’espròva d’occitan dau bachelieirat, èra
lo sol e unenc candidat dins tot lo país aquel an d’aquí. De tant que se’n
parlèt dins lo jornau. Un jove occitanofòn de naissença qu’aviá descobèrt lo
sentit de la dignitat de la lenga en ne rescontrant un amorós baug sonat Ives
Roqueta. Lo tèxt que Joan-Maria aviá comentat au bac èra « lo
sabaud » de Max Roqueta. Sabètz : « perque sos uòlhs
s’enclausisson de luna… ». E Max aviá legit lo jornau e aviá volgut
rescontrar aquel jove, e lo benastrugar. Acomençament d’una amistat de tota una
vida.
S’i èra atrobat amb un
fraire d’èime, pas quau que siá : Joan Bodon. Èran dau meteis temps e se
vesián sovent. Bodon, ço disiá Petit, èra fòrça supersticiós e que son
amic aguèsse de peu ros lo trebolava. Aquò marcava qu’èra de la parentèla dels dracs,
ni mai ni mens.
Petit èra montat a
Clarmont ont Bodon trabalhava d’aquel temps e s’i èra retrobat au mitan dau
« Libre dels Grands Jorns ». Bodon li aviá presentat lo curat de
Foncotut : aquel capelan descapelanat que frequentava amb el las polidas
figurantas de nuòch de la Plaça de Jauda.
Estudiant a l’Escòla
Normala (1959) puòi a la Facultat de Letras de Montpelhièr fai aquí son camin
dins lo domèni de la dialectologia romana. Contava amb plaser l’anecdòta de
l’espròva d’ « Etudes Languedociennes » que passèt en 1965 jos la direccion de
Robert Lafont que veniá tot bèu just de far son intrada coma ensenhaire a
l’Université Paul Valéry en 1964. Èran dos candidats, el e son amic e quasi
fraire Joan Bodon. Lo subjècte : « Goudouli est-il un écrivain
populaire », escarrabilhèt Bodon, que veniá de publicar son « Livre
dels Grands Jorns » (1964). Joan-Maria Petit apondiá qu’aviá batalhat regde
per que se publiquèsse « Lo libre de Catòia » (1966) que de segur
estimava coma un « libre immens » mas que lo comitat de lectura de
l’IEO d’aquel temps fonhava de lo far paréisser. D’aquel temps publica son
primièr reculh poetic « Respondi de… » dins una colleccion novèla de
polida presentacion (Movement de la Joventut Occitana) que publica au meteis
temps un autre novèl joine prometeire, Felip Gardy (« L’ora de paciéncia »).
L’occitanisme
d’aquelas annadas 60 ribejava lo fons dau desespèr. Es lo temps que Bodon pagelava
la prigondor d’aquel abís e escriviá de causas coma « tot un pòble nos
renega, la flor se passís a l’òrt ». Mas èran quauques uns maudespièch de
tot aquò a i crèire e a s’entestardir. Bodon, Petit… E Lafont de segur que
capitèt aquel pichon miracle de rempeutar l’occitanisme sus la mòda
intellectuala dau moment qu’èra lo gauchisme marxista leninista, e subran,
embelinat per la votz de la Nòva Cançon, lo país d’òc redescobriguèt son
existéncia, e s’acaminèt a bèl èime fins a las annadas Mitterrand ont aquel
immens enflambament s’atudèt subran cap e tot.
1968-1981 : d’aquel
temps flame de l’occitanisme datan una tièira de reculhs de poèmas :
« Poèmas per carrièras » (1970), « Ni per vendre ni per crompar »
(1971), « Lo pan, la poma e lo cotèl » (1972), « Sembla-nom
escobilhat » (1973), « Non aver o èsser » (1975), e tanben,
pichona belòria bibliofilica « Bestiari, aubres e vinhas » illustrat
per Pierre François, en cò de Vent Terral (1978), e que Patric ne metèt d’unes
tèxtes en musica.
Joan-Maria au mitan de
tot aquò s’enamorava de la filha de Carles Camprós, que d’annadas puòi sos
uòlhs beluguejavan quand n’evocava la beutat encantadissa ; e veniá de
segur un eretièr esperital privilegiat d’aquel actor màger de l’istòria dau movement
occitan.
Mas dins aquelas
entremièjas Carles Camprós perdiá la vista e podiá pas pus legir ni escriure.
Enrondat per l’afeccion dels sieus demorava a l’ostau (defuntarà pas qu’en
1994), e podiá pas pus participar a aquel reviscòl que tota sa vida aviá batalhat
per lo far venir. Sos companhs de lucha de mièg-sègle se desolavan de lo veire
envolopat viu dins un lençòl d’oblit. E Petit o sentissiá parièr, de segur,
crudelament. Èra tròp injust.
Mas es aquí que Max
Roqueta dintrèt en scèna. Max qu’aviá sovent dich antan a Carles :
« siás nòstre cap de jovent ». Venguèt a Joan-Maria : « Te
cau editar Camprós. Au Conselh Regionau t’atrobarai de sòus ». Verai, Max
qu’èra estat un dels militants tot primièrs de la SFIO e puòi dau Partit
Socialista sabiá a aquel moment a quana pòrta caliá picar, e poguèron far
editar l’òbra poetica complèta de son vièlh amic[1]
e un omenatge[2]. Aquò siaguèt l’espelida
de las edicions « Occitania », qu’omenatjaràn tanben Leon Còrdas
defuntat dins aquelas entremièjas[3].
E de fiu en cordura un autre autor marginalizat per l’occitanisme de son temps
poguèt tanben èsser publicat per aquelas meteissas edicions qu’aviá butat a far
nàisser, es Max Roqueta meteis. Pareguèron antau en 1985 : « lo
Miralhet », en 1986 : « lo grand teatre de Dieu » e en 1987
« l’uòlh dau cat ». La granda represa de paraula de Max après una longa
trencadura. Joan-Maria Petit ne siaguèt un dels empusaires, o tène de la boc
adels dos protagonistas.
Malurosament es Petit,
a son torn, que se cala per un brave brieu, aclapat per de mauparadas
terriblassas a la fin de las annadas 80. Caudrà esperar un polit jorn de mai de
2004 qu’una jove estudianta escarrabilhada sonada Aurelià Lassaque se rendèsse
a son ostau per l’entrevistar. Florian Vernet li aviá aconselhat de legir Petit,
qu’èra segon el « un dels mai grands poètas dau sègle ». La jove fadarèla
rescontrèt lo solitari desconsolat qu’aviá « un còr d’aur et banhava dins
l’aureòl de fumada espessa destjada per son tabac caporal dau parfum rufe ».
E subretot destosquèt lo tesaur : 30 ans de poèmas inediches… Que se
carrèt de prepausar a d’editors. En 2005 pareguèron « Nòstra Dòna dels
espotits » (Letras d’Oc) e « Petaçon » (Jorn). « La font
dau dedins se tornèt metre a rajar », coma vint ans aperabans per Max
Roqueta. Joan-Maria se podiá pas pus calar, tocava un public afeccionat,
publicava a de reng de libres de poèmas en occitan. Un novèl biais, un pauc
anonciat per son « Bestiari » de 1978. Tot simple, just, pertocant,
que vai drech au còr dau legeire : « de poèmas micuts, redons coma
de pans de bòria […] dins una lenga caparruda »[4]
E seriá dificil de pas veire dins la poesia d’Aurelià Lassaque la marca
d’aquela cèrca dau dire just e linde que vos trai dins una mena d’encantament
duradís. Joan-Maria, de segur, a fach escòla. E s’o ameritava.
Cau ajustar qu’au fons
de la dereliccion una votz venguda d’alhors aviá tanben rejonch Joan-Maria
Petit, una votz qu’anava lo prene tot entièr, sens que s’i foguèsse esperat de
cap de biais, e l’abrivar sus un camin ont sa vida retrobava un sens e la lutz.
E aquela lutz banha sa segonda rajada de poesia, la dau sègle XXI. Fasiá
allusion a aquel camin de Damàs. Subran la sonada de Dieu l’aviá subrondat,
s’èra engatjat dins la glèisa, èra estat ordonat diacre. Fasiá de prònes de
tria : « ai pas cap de meriti, èra mon mestièr de parlar, ère
professor », disiá quora lo congratulavan per la qualitat de sa dicha.
Que dire de mai ?
Joan Maria « escriviá de poèmas ont los aucèls cantavan /
d’arbres-poèmas ambe d’amor a cada fuelha »4. E aqueles poèmas banhan « dins
l’embelinament del mond ». Los podèm legir e relegir. Ne giscla una fòrça
que nos reviuda.
Joan-Frederic Brun
(OC N°136, XIVena tièra, Març de 2021 pp 23-26)
[1] Charles Camproux : Òbra poëtica
occitana, (Institut d'études occitanes, 1983)
[2] Jean-Marie Petit, Hommage à Charles
Camproux / Omenatge a Carles Camprós, Béziers, Centre International de
Documentation occitane, 1983.
[3] Leon Còrdas / notice biographique,
bibliographie, iconographie établies et recueillies par Jean-Marie Petit.
Béziers : Centre international de documentation occitane ; Montpellier :
Association Occitania, 1985
[4] JM Petit : « l’Embelinament del
Mond » ed. Les Monteils, 2012.
çò qu'escriviái en mandant mos tèxtes:
Adieu amic
aquí
donc los 4 tèxtes de critica anonciats. De mai tròbe de Joan Maria
Petit un poèma inedich que me dedicava en 2010. Me sembla qu'a pas jamai
paregut, e de mai es estonant, se despinta en
trin d'atraversar la mòrt...
aquel poèma inedich figura a la seguida d'aqueste omenatge dins "OC" N)136 de 2021 p 27
Retorn a la pagina de l'autor
Retorn a l'ensenhador de la literatura
montpelhieirenca d'òc
Retorn a
l'ensenhador de la literatura dau sègle XX-XXI
Retorn
a l'ensenhador generau